ghalimmom1 1 1

راحت ترین، موثرترین و سریع‌ترین روش لکه‌ گیری فرش

 

بلافاصله بعداز ریخته شدن لکه، بسرعت:

  1. ابتدا با قاشق «در جهت خواب فرش» تاجای ممکن ماده را از جان فرش (بطوری که به جای دیگر سرایت نکند) خارج نموده،
  2. سپس با  محلول نسبتاً غلیظ «مایع ظرفشویی و آب» با دستمال یا اسفنج یا اسکاچ تمیز در جهت خواب فرش روی لکه بکشید تا جاییکه لکه محو شود،
    (درصورت لزوم و پاک نشدن کامل لکه، نهایتاً بصورت رفت و برگشتی عمل کنید)
  3. سپس با دستمال نمناک تمیز در جهت خواب فرش روی آن بکشید،
  4. در نهایت زیر قسمت خیس شده، تشت خالی گذاشته تا هوا جریان یافته و کاملا خشک شود.

این روش 4 مرحله ای جهت برداشتن انواع لکه (بجز لکه های شیمیایی) کاملا کارآمد بوده و لکه بطور کامل برداشته میشود.

برای دیدن ویدئوی آموزشی راحت ترین، موثرترین و سریع‌ترین روش لکه‌گیری فرش، کلیک فرمائید.


*توجه*

  • عملیات لکه گیری تا جای امکان بایستی بصورت خشک انجام شود، از خیس کردن فرش در اطراف لکه خودداری فرمائید چرا که ممکن است حین کار رنگ دواندگی بوجود آید.
  • اگر بلافاصله پس از ریخته شدن لکه روی فرش اقدام به لکه بری به شیوه صحیح، همانطور که در بالا گفته شد، نمایید، در 99% مواقع لکه بطور 100% برداشته و اثری از آن برجای نمی ماند.
  • چنانچه از برخورد لکه با فرش زمان بگذرد، به مرور زمان لکه در فرش تثبیت شده و برداشتن آن کاری دشوار خواهد بود.
  • این نکته را مدنظر داشته باشید که لکه های نباتی همچون چای و قهوه لکه هایی با سرعت تثبیت شوندگی بالا بوده و در صورت خشک شدن بر روی فرش برداشتن آن بسیار دشوار و گاها پس از لکه برداری اثری کمرنگ از آن باقی خواهد ماند.
  • جهت لکه برداری بهیچ عنوان از تاید استفاده نکنید چرا که آنزیم های تاید ممکن است منجر به رنگدهی فرش و قاطی شدن رنگ در قسمت های مختلف آن شود.
  • بهیچ عنوان از ماست، نمک، جوش شیرین و… جهت پاک نمودن لکه فرش استفاده نکنید.
  • بهیچ وجه از وایتکس جهت لکه برداری یا خشکشویی فرش استفاده نکنید چرا که این ماده شیمیایی به بافت فرش آسیب رسانده و رنگ الیاف آن را تغییر میدهد، استفاده وایتکس حتی در زمینه کرم یا سفید آن را زرد مینماید.
  • بهیچ عنوان از چندین ماده مختلف جهت لکه بری استفاده نکنید، چرا که آنزیم ها و فرمول های شیمیایی متفاوت همزمان منجر به تغییر فرمول شیمایی یکدیگر شده و در اکثر موارد معکوس عمل کرده و منجر به ثبات لکه میشود.
  • در صورت از بین بردن اثر نهایی لکه پس از لکه گیری میتوانید از «سنگ پا» خشک و تمیز به آرامی در جهت خواب فرش روی لکه (فقط قستهای روشن که لکه نمایان است) استفاده نمایید؛ دقت فرمائید سنگ پا همچون سمباده عمل میکند لذا به آرامی و فقط در جهت خواب فرش از آن استفاده نمایید تا به فرش آسیب نرسد.
  • استفاده از این روش برای لکه های قدیمی بسته به قدمت لکه موثر بوده ولی اگر چندین سال از لکه میگذرد بعلت ثبات لکه طی زمان، از بین بردن لکه کاری دشوار بوده و قبل از شستشو باید به استاد کاران لکه بردار مراجعه فرمائید تا فرش شما بطور اصولی و حرفه ای لکه برداری شده و آسیبی به آن وارد نشود.
  • دقت فرمائید، عملیات لکه برداری علی الخصوص برای فرش دستباف، کاری تخصصی و نیازمند دانش و تجربه کافی میباشد، لذا با روش های غیراصولی وارد عمل نشوید تا لکه را ناخواسته تثبیت نکنید؛ حتما از متخصص کمک بگیرید.
  • گاهی اوقات بی تفاوت بودن نسبت به لکه از اعمال روش های غیر اصولی بی ضررتر است.
  • دقت فرمائید، دیر خشک شدن و نمدار ماندن فرش به مرور منجر به پوسیدگی و پارگی فرش خواهد شد، لذا بهیچ عنوان فرش را بصورت نمناک یا خیس رها نکنید و به خشک شدن سریع تر آن کمک کنید. حتما از یک تشت خالی زیر قسمت خیس تا خشک شدن کامل فرش استفاده نمائید تا هوا در زیر و روی فرش در جریان باشد و یا میتوانید از حرارت ملایم سشوار جهت تسریع در خشک شدن کمک بگیرید.

آموزش های بیشتر جهت نگهداری و خرید فرش را در « پیج اینستاگرام فرش مصطفی کرمانشاهی» با آیدی farsh_gallery مشاهده فرمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *